פיגוע בעיר העתיקה: מחבל חטף נשק משוטר וחוסל

בנצי לייזרוביץ No Comments on פיגוע בעיר העתיקה: מחבל חטף נשק משוטר וחוסל

לוחמי מגב חיסלו בליל שבת צעיר בדואי מחורה שבנגב, מוחמד אל עסיבי, שניסה לגנוב נשק משוטר מג"ב בעיר העתיקה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר: "אני מגבה את השוטרים בירושלים, ומחזק אותם. תגובתם המהירה של השוטרים מנעה פגיעה בחיי אדם ואני מברך ומחזק אותם"

צילום: משטרת ישראל
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מוחמד אל-עסיבי, בן 26 מהיישוב הבדואי חורה שבנגב עוכב לבדיקה על ידי שוטרים בבסמוך לחצות ליל השבת באזור שער השלשלת שבעיר העתיקה בירושלים. המשטרה טוענת כי שוטרי מרחב דוד שהוצבו באזור שער השלשלת בעיר העתיקה בירושלים, עיכבו לבדיקה חשוד שתושאל על ידם. במהלך בדיקתו, המחבל התנפל ותקף לפתע את אחד השוטרים שבדקו אותו וניסה לחטוף את נשקו המאובטח שהיה על גופו. המחבל הצליח לבצע ירי עם האקדח, ובתגובה מהירה של השוטרים שחשו בסכנה לחייהם ונאבקו במחבל, בוצע ירי לעברו והוא נוטרל במקום.

בעקבות האירוע אין נפגעים בקרב כוחות הביטחון, וכוחות משטרה גדולים בפיקוד מפקד מחוז ירושלים פעלו באזור הפיגוע. כשלאחריו, נקבע מותו בידי גורמי הרפואה. חוקיר המשטרה מסרו כי מבירור מעמיק של פרטי האירוע עולות העובדות הבאות: החשוד היה לבדו והוא עוכב לתשאול ע״י השוטרים אחרי זמן סגירת הר הבית. בשלב מסויים המחבל התנפל ותקף לפתע את אחד השוטרים שביקש מהחשוד לצאת החוצה, וניסה לחטוף את האקדח המאובטח שהיה על גופו של השוטר. המחבל הצליח לקחת את האקדח ולבצע ירי של שני כדורים עם האקדח של השוטר, זאת תוך כדי מאבק פיזי של השוטר עמו- ירי שלמרבה המזל לא פגע באף שוטר או עובר אורח אחר. בתגובה מהירה של השוטרים שחשו בסכנה לחייהם- בוצע ירי לעבר המחבל והוא נוטרל במקום. חקירת פיגוע הירי הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז ירושלים.

אל-עסיבי למד רפואה ברומניה ולפני כמה שבועות חגג את סיום לימודיו. בעקבות האירוע, דווח בכלי התקשורת הערביים על סגירת כל השערים בעיר העתיקה, תוך פינוי מתפללים מהמסגדים בהר הבית. כמו כן, עימותים פרצו בעקבות קולות הירי שנשמעו במקום בין כוחות הביטחון לנמצאים במקום.בהודעת משטרה שפורסמה נכתב כי מידע רב המסתובב ברשתות החברתיות ובתקשורת בעקבות האירוע הוא שגוי.

מפכ״ל המשטרה רנ״צ יעקב שבתאי קיים לפני זמן קצר הערכת מצב בנקודת המשטרה בכותל המערבי בירושלים, בהשתתפות מפקד מחוז ירושלים, מפקד מג״ב, ר׳ אג״מ, ר׳ אח״מ, ר׳ אגף סיף, קצינים נוספים ונציגי גופי הביטחון.בהערכת המצב התייחס המפכ״ל לפיגוע הירי שהיה בלילה האחרון בשער השלשלת, במהלכו מחבל חטף נשק משוטר וביצע ירי לעבר השוטרים עד שנוטרל. בהערכת המצב התייחס המפכ״ל לפיגוע הירי שהיה בלילה האחרון בשער השלשלת, במהלכו מחבל חטף נשק משוטר וביצע ירי לעבר השוטרים עד שנוטרל.

״לאחר ששמעתי את מפקד המחוז ושנחשפתי לכל הנתונים לגבי האירוע, אין לי ספק שמדובר פה בפיגוע פח״ע. התמונה פה היא מאוד ברור, מדובר בפיגוע שבוצע נגד שוטרים שפעלו בשער של הר הבית, על מנת לאפשר את חופש פולחן ולשמור על הסדר ובטחון הציבור. האירוע עצמו נמצא בבדיקה של מח״ש ולא ניתן להתייחס לכל הפרטים. אני מדגיש שמדובר בפיגוע. אנחנו מגבים גיבוי מלא את השוטרים והמפקדים שפעלו. אנחנו נמצאים בתקופה ביטחונית מאוד רגישה, שהמשטרה פרוסה בכל הארץ באופן נרחב ועובדת במתכונת מורחבת. עם כל זאת השוטרים זקופים ועושים את עבודתם על הצד הטוב ביותר. אסור שהאירוע החריג הזה יעיב על המשך הרמדאן, ועל מאות האלפים שבאים לחגוג בירושלים. חייבים לשמור על מוכנות מבצעית ומתח מבצעי ואנחנו נמשיך לעבוד בצורה הכי מקצועית שאנחנו מכירים על מנת לאפשר את חופש פולחן הדת״.

video
play-sharp-fill
מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן אמר: ״בפתח הדברים ההערכה לשוטרים והלוחמים שפעלו בנחישות רבה, נטרלו את הפיגוע ומנעו פגיעה בחיי אדם נוספים. את הפיגוע שמענו מהחדר הזה מהחפ״ק, שמענו את הירי וצמצמנו מיד למקום. באותו הזמן הר הבית היה ריק ברחבות והשערים היו סגורים. בשלב זה מתקדם לעבר השוטרים שמוצבים בשלשלת חשוד, והשוטר מתשאל אותו. תוך כדי השיח המחבל מסתער לעבר השוטר, שנאבק בידיים חשופות אל מול המחבל. המחבל מצליח לשלוף את נשקו של השוטר ולירות לעבר שתי שוטרות מג״ב. השוטרים נאבקים בחשוד, מחזירים את הנשק ומנטרלים את המחבל. האזור הזה לא מכוסה (בתיעוד) בשטח כשהשער סגור. יש מספר צירי עבודה שאנחנו מטפלים בהם גם בציר המבצעי, גם בציר החקירתי וגם בציר המודיעיני. אנחנו ממשיכים על פי התכנית לאפשר את חופש הפולחן לצד פעילות נחושה אל מול כל הפרת סדר״.

״המחבל הסתובב אלי, חטף לי את כלי הנשק שהיה מאובטח וירה מספר כדורים לעבר הלוחמות״. ״הרגשתי סכנה ממשית לחיים של כולנו, אם לא הייתי חותר למגע ויורה בו ומנטרל אותו, הוא היה יורה בי, בשותף שלי ובלוחמות מג"ב״. ״המפגע כיוון לעבר הראש שלי את כלי הנשק והסתכלתי ממש לתוך האקדח שהיה מכוון לראשי. בשלב הזה, הצלחתי לזוז לעבר עמוד בטון שהיה במקום יחד עם הלוחמת הנוספת והוא ביצע ירי שלא פגע בנו״. ״אם השוטר לא היה יורה ומנטרל אותו, לא היינו פה היום״:

כך שיחזרו השוטרים את רגעי פיגוע הירי שהיה אמש בעיר העתיקה בירושלים ובסיומו נוטרל המחבל. מפקד מחוז ירושלים גיבה את השוטרים וציין: ״תגובתם המהירה היא שמנעה מצב של שוטר פצוע או הרוג חלילה״.

שוטר מרחב דוד מ׳ שנאבק עם המחבל לאחר שחטף את נשקו, אמר: ״אתמול, בזמן שפעלתי יחד עם שוטר נוסף ולוחמות מג"ב שהיו באזור מבוא שער השלשלת, בדקתי את החשוד, שאלתי אותו מהיכן הוא וביקשתי שיצא מהמקום כי זו הייתה שעה שהאזור סגור. הוא התווכח וליוותי אותו ליציאה. בשלב מסויים, המחבל הסתובב אלי, חטף לי את כלי הנשק שהיה מאובטח והצליח להוציא אותו מהנרתיק וירה מספר כדורים לעבר הלוחמות. הצלחתי בשניות להשתלט עליו להוציא את כלי הנשק מידיו וניטרלתי אותו יחד עם השוטר הנוסף שהיה איתי. הייתי בטוח שהוא מתכוון לירות בכל השוטרים שפעלו במקום כי הוא כיוון לעבר הלוחמות וירה לעברן אבל למזלנו הוא לא פגע באף אחד".

שוטר נוסף של מרחב דוד י׳, שפעל יחד עם השוטר במקום סיפר: "בעוד האזור כבר היה סגור, ביקשנו מהחשוד לצאת מהמקום ובאיזשהו שלב הוא שלף את כלי הנשק מהנרתיק של השותף שלי וביצע מספר יריות לכיוון לוחמות מג"ב. השותף שלי הצליח להשתלט עליו ומנע ממנו לכוון את כלי הנשק לעבר השוטרות. ניסיתי להוציא מידו את כלי הנשק של השותף שלי ואז שלפתי את כלי הנשק שלי וביצעתי ירי לעברו עד לנטרולו. הרגשתי סכנה ממשית לחיים של כולנו, אם לא הייתי חותר למגע ויורה בו ומנטרל אותו, הוא היה יורה בי, בשותף שלי ובלוחמות מג"ב".

לוחמת מג״ב שתגברה במקום ל׳, שיחזרה: "אני והלוחמת הנוספת שהייתה איתי, ראינו את השוטרים בודקים את החשוד. בשלב מסויים ראיתי שהמפגע דחף את השוטר ואז ראיתי שהוא מחזיק בכלי נשק, השוטרים ניסו להוריד לו את כלי הנשק מהיד כשבזמן הזה, המפגע כיוון לעבר הראש שלי את כלי הנשק והסתכלתי ממש לתוך האקדח שהיה מכוון לראשי. בשלב הזה, הצלחתי לזוז לעבר עמוד בטון שהיה במקום יחד עם הלוחמת הנוספת והוא ביצע ירי שלא פגע בנו. דרכתי את כלי הנשק שהיה ברשותי ובאותו הרגע השוטרים הצליחו לנטרל את המפגע וצעקו 'חדל'. באותו הרגע, חשתי סכנה מוחשית לחיי. זו הייתה המשמרת הראשונה שלי במקום. באותו הרגע לא ממש עיכלתי שהיה מכוון אקדח לראשי ושהשוטרים הכחולים הצליחו להשתלט על המפגע ולהזיז לו את היד על מנת שלא יפגע בי".

לוחמת מג״ב מ' שהייתה עמה, הוסיפה: ״ראיתי כלי נשק בידיים של המחבל והוא כיוון אותו לעברי ולעבר הלוחמת שהייתה איתי. מיד רצנו לתפוס מחסה תוך כדי שהמחבל יורה לכיוון שלנו. השוטר הצליח להשתלט עליו והמחבל נוטרל. הרגשתי סכנה לחיי כי זה היה נראה שהמחבל רצה לפגוע במישהו שזו הייתה המטרה שלו. אם השוטר לא היה יורה ומנטרל אותו, לא היינו פה היום״.

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן ציין לאחר הפיגוע: אני מגבה את השוטרים והלוחמות שלנו, שפעלו כפי שמצופה מהם במצב של סכנת חיים. חטיפת נשק משוטר וביצוע ירי לעבר שוטרים, לצד כל הממצאים והעדויות שבידנו עד כאן, מעלים כי נשקפה סכנה ממשית ומיידית לחייהם, ותגובתם המהירה היא שמנעה מצב של שוטר פצוע או הרוג חלילה. החקירה נמשכת ואנו נמשיך להגיב בנחישות לכל איום על חיי שוטרים או אזרחים.

ראש מועצת חורה, חבאס אל-עטאונה אמר ל-N12: "אנחנו ביישוב חורה קמנו היום בבוקר לאירוע מצער מאוד ועצוב מאוד. משפחה מכובדת איבדה את יקרה שהלך להתפלל וחזר בלי רוח חיים. האבא נכה, האימא גננת בנו על הבחור הזה שהולך להיות רופא – הבן הבכור של המשפחה. במועצה המקומית חורה ישבנו והכרזנו על שני ימי אבל היום ומחר, משביתים את כל המוסדות ביישוב. אנחנו מבקשים להקים ועדת חקירה שתחקור את האירוע, לא מקבלים את גרסת המשטרה ולא רוצים שזה יחזור על עצמו".

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן, קיים הערכת מצב. המשטרה פתחה בחקירת נסיבות האירוע – שהועבר לטיפול מח"ש. בתום הבדיקה במח"ש יוחלט אם הנסיבות מחייבות מעבר לחקירה מלאה שממנה יובהר אם השוטרים שהיו מעורבים באירוע – 4 שוטרי מג"ב ושני שוטרים, פעלו כמתחייב.

חה"כ עאידה תומא סלימאן:"על פי עדי ראיה המשטרה רצחה בדם קר את מוחמד אל-עסיבי והיא משקרת ומטייחת, בדיוק כפי שעשו ברצח של איאד אלחלאק ויעקוב אבו אלקיעאן ואחרים. זה רצח מוזמן מראש, ע"י אלה שחודשים מכתימים את חודש רמדאן כחודש של פורענות כדי לדכא את הפלסטינים בירושלים המזרחית ולהבעיר את השטח".

עיריית רהט: "שביתה הוכרזה מחר בעירייה בתגובה לפשע החיסול של ד"ר מוחמד עוסיבי באל-אקצא. אנו דורשים חקירה מידית כדי להביס את שווא הנרטיבים של המשטרה".

חה"כ לשעבר טלב אסאנע אמר על המקרה: "משטרת ישראל רצחה את הרופא מוחמד אל-עוסאיבי. הרופא ניסה להתערב כשראה את השוטרים תוקפים אישה ערבייה. אני מאתגר את המשטרה להראות את הסרטון המתעד את ניסיון חטיפת הנשק, כפי שהיא טוענת".

במפלגת בל"ד גינו את האירוע ואמרו: "הוצאתו להורג של ד"ר מוחמד אל-עוסיבי היא החלטה להסלים. בן גביר וממשלת הימין הפשיסטי היו מוטרדים מהנוכחות הגדולה של התפילות באל-אקצא ולכן מחפשים הסלמה".



0 תגובות